mari memasak

Hey3...waa hari ni kita ada segmen mari memasak la. Tapi sebelum 2 aku nak g tau ni aku da beli that thing yang aku tulis dalam entry sedeyh hari 2. Tapi I beli guna my own money la, no sponsor taw.
Ok, hari ni aku buat bingka roti sebab tiba2 je terasa nak makan makanan 2. So, aku nak share dengan kowang2 sume resepi bingka roti
aku 2.


Bahan-bahannya ialah: (bahan2 ni untuk 4 orang makan)

2 biji telur
5 keping roti gardenia
1 cwn tepung gandum
1/2 cwn gula
1 camca besar planta
1/4 camca teh garam
500ml susu cair (1 tin 400ml + 100ml air)
Bijan (ade x pe..x de pn xpe)
1 camca teh esen vanila

p/s: sebenarnya aku x ikut sangat die punya sukatan 2, aku ikut taste aku je heheh.


Cara-caranya:

Firstly, kowang kisar gula n telur. Kowang nak guna pemutar kek boleh, pengisar boleh n ape2 je yang boleh kisar bahan 2. Disebabkan pemutar kek aku rosak, so aku kena guna manual iaitu guna tangan, lenguhla tangan aku jadinya. Kisar sampai berbuih tau sebab buih 2 maksudnya da kembang (ye kot). Then, masukkan planta n kisar lagi.

Secondly, masukkan roti n susu cair dalau adunan tadi n biarkan sekejap biar die kembang. Then, kisar lagi adunan 2.

Finally, masukkan esen vanila, tepung n garam dalam adunan 2. Kisar sampai sebati. Kalau kurang tepung ke gula ke boleh tambah ikut citarasa masing-masing.

Dah puas hati dengan rasa adunan 2?? Sapu planta dekat bekas nak masak bingka 2 sikit. Pas 2 tuangkan adunan 2 dalam bekas untuk dibakar selama 1 jam.

p/s: Kalau bakar guna dapur gas, bakar dengan api perlahan k. Kalau kowang nak pakai susu cap teko, x payah tambah gula tau sebab susu 2 da manis. Nak masukkan jagung sekali pun boleh...terpulang kepada citarasa masing-masing.





ni la bahan2 yang aku guna kan.




ni la rupa adunan yang dah siap..




Ok...da siap!




Selamat mencuba!


till the next entry..
assalamualaikum =)


2 comments:

  1. post laa sini kit..huehuheue..nmpk sgt sy mlas nk uat...tp sy ske..^_^

    ReplyDelete
  2. Ala..da abes.
    dpt post pic je..hihi.

    ReplyDelete